Πέμπτη 26 Μαΐου 2011

Πόσο χρήσιμα είναι τα tablets για τις επιχειρήσεις;

Σε όλες τις εκθέσεις τεχνολογίας παρουσιάζεται ένας τεράστιος αριθμός tablets. Δεν χρειάζεται πολύ σκέψη για να συνειδητοποιήσουμε ότι περνάμε στην εποχή των υπολογιστών tablets.
Αποδεχόμενοι το γεγονός ότι τα tablets είναι ήδη εδώ, τι συμβαίνει όταν πρόκειται για την αφομοίωσή τους στις εταιρίες; Τι ακριβώς είναι αυτό που υποτίθεται ότι θα χρησιμοποιηθούν τα tablets;
Τα tablets είναι σαφώς ιδανικά για το σπίτι, όπου μπορείτε να χαλαρώσετε και να περιηγηθείτε στις αγαπημένες σας ιστοσελίδες ή να δείτε τις αγαπημένες σας ταινίες. Αλλά αυτά δεν είναι τα συνηθισμένα πράγματα που κάνουν οι άνθρωποι στον κόσμο των επιχειρήσεων, εκτός βέβαια αν ανήκουν στη μειοψηφία εκείνων που εργάζονται από το σπίτι τους.
Εν ολίγοις, ποιοί είναι εκείνοι οι σοβαροί λόγοι που μπορούν να κάνουν μια επιχείρηση να επενδύσει στα tablets, εκτός βέβαια από λόγους prestige;

Ευτυχώς, μερικές απαντήσεις ήρθαν στο τέλος του περασμένου έτους με τα αποτελέσματα της έρευνας ChangeWave. Ζητήθηκε από 1641 επιχειρήσεις Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών εάν σκόπευαν να προμηθευτούν tablets και αν ήδη είχαν, σε τι τα χρησιμοποιούσαν.

Τα αποτελέσματα είναι πολύ ενδιαφέροντα.
7% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι η εταιρεία τους παρέχει στους υπαλλήλους tablets. Με βάση αυτή την απάντηση, δεκάδες εκατομμύρια tablets θα μπορούσαν να είναι σε χρήση στον κόσμο των επιχειρήσεων μέσα στα επόμενα χρόνια.
14% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι σχεδιάζουν να προμηθευτούν tablets κατά το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους – και μάλιστα με ταχύτατα αυξητικούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Ωστόσο, το 78% των ερωτηθέντων δήλωσαν την πρόθεσή τους να επενδύσουν σε Apple iPads, παρά τις δελεαστικές προσφορές σε tablets, των επί χρόνια συνεργατών τους όπως η HP και η Dell.
Από εκείνους που είχαν ήδη tablets, 82% είχε ήδη iPad. Η Dell και η HP βρίσκονταν πολύ πίσω με 7% και 11%, αντίστοιχα.

Στην ίδια έρευνα ρωτήθηκε τι ακριβώς κάνουν οι εργαζόμενοι με τα iPads τους και το αποτέλεσμα είναι πάρα πολύ ενδιαφέρον.
Αναμενόμενο ίσως, αλλά ο κύριος όγκος το χρησιμοποιεί στο σπίτι.
73% των ερωτηθέντων για πρόσβαση στο Διαδίκτυο και το 69% για να ελέγξουν τα e-mail.
Ωστόσο, μάλλον πιο ενδιαφέρον είναι το 46% που χρησιμοποιούν iPad για να παρέχουν «υποστήριξη των πωλήσεων» και το 45% που τα χρησιμοποιούν για «παρουσιάσεις σε πελάτες».

Επειδή δεν είναι σαφές τι σημαίνει «υποστήριξη των πωλήσεων» θα μπορούσε αυτό να έχει σχέση με την πρόσβαση σε ένα cloud-based λογισμικό διαχείρισης πελατειακών σχέσεων;
Ή μήπως χρησιμοποιούν απλά ένα υπολογιστικό φύλλο με στοιχεία, σε έναν υποψήφιο πελάτη;
Ή μήπως αυτό σημαίνει ότι κάνουν επίδειξη και φαίνονται πιο επαγγελματίες στους υποψήφιους πελάτες, εμφανίζοντας ένα iPad μπροστά τους, πόσο μάλλον όταν εκείνοι δεν έχουν ξαναδεί;
Αξίζει να θυμηθούμε ότι τα iPad δεν μπορούν να τρέξουν λογισμικό που προορίζεται για Windows ή ακόμα και Mac. Υπάρχουν μερικά ενδιαφέροντα πρόσθετα διαθέσιμα από το App Store, αλλά εκεί απουσιάζουν τα μεγάλα ονόματα, όπως αυτό της Microsoft.

Το 45% των εργαζομένων που χρησιμοποιούν το iPad για να κάνουν παρουσιάσεις εγείρουν ενδιαφέροντα ερωτήματα. Εάν δεν κάνουν παρουσιάσεις σε υπολογιστή και τα εισαγάγουν στο iPad τους –το οποίο παρέχει λιγότερο ικανοποιητικά αποτελέσματα– θα πρέπει να υποθέσουμε ότι οι παρουσιάσεις δημιουργούνται απευθείας στο iPad. Αν και το Keynote στο iPad είναι εύκολο στη χρήση, το να δημιουργήσεις οτιδήποτε άλλο εκτός από μια παρουσίαση μίας – δυο διαφανειών, είναι μια χρονοβόρα εργασία. Αν προσπαθήσει κάποιος να το κάνει θα διαπιστώσει ότι θα σπαταλήσει τουλάχιστον μια εργάσιμη ημέρα. Τελικά είναι αυτό πρόοδος;

Περισσότερο από το ένα τρίτο των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι το iPad τους είναι ο αντικαταστάτης του laptop, μιας εκπληκτικής σχεδίασης συσκευή, αποδεχόμενοι το γεγονός ότι ο εργαζόμενος θυσιάζει το πληκτρολόγιο, το mouse, μια πλήρους μεγέθους οθόνη, την καλή περιήγηση στο Web και την πλήρη συμβατότητα του Microsoft Office. Ωστόσο, πρέπει να αναρωτηθούμε αν υπονομεύεται το κόστος λειτουργίας -κάτι που προσέχει ιδιαίτερα ένα τμήμα IT- που αναλογεί στους υπαλλήλους, είτε έχοντας tablet είτε φορητό υπολογιστή. Τελικά, προσφέροντας και τα δύο θα διπλασιαστεί ουσιαστικά το κόστος του ΙΤ και δυστυχώς δεν βρισκόμαστε σε ένα οικονομικό κλίμα που να επιτρέπονται σπατάλες ή πολυτέλειες.

Αυτό που είναι απίστευτο είναι ότι αυτή η έρευνα δείχνει ότι η επιχείρηση αφομοίωσης των tablets συμβαίνει παρά την έλλειψη μιας μοναδικής στο είδος της εφαρμογής. Δεν υπάρχει ακόμα ούτε ένα τμήμα λογισμικού που να στηρίζεται στην αποκλειστική χρησιμότητα ενός tablet για την παροχή λειτουργικότητας σε μια επιχείρηση, που δεν μπορεί να βρεθεί και αλλού.

Κάποιοι ισχυρίζονται ότι ο παράγοντας μορφή των tablets είναι από μόνος του ο δολοφόνος των εφαρμογών, αλλά η αλήθεια είναι ακόμη πιο απλή: Ο  σημερινός κόσμος του IT είναι πολύ πιο παγιωμένος και πολύπλοκος από εκείνον που επέτρεψε τους δολοφόνους των εφαρμογών της δεκαετίας του '80 και του '90 να λάμψουν, όπως το VisiCalc ή το Lotus 1-2-3.
Σήμερα ξέρουμε πολύ καλά τι θέλουμε να κάνουμε. Το ερώτημα είναι πόσο μας βοηθούν τα tablets να το κάνουμε και αυτό τελικά φαίνεται ότι οι άνθρωποι το βλέπουν με πολύ θετική ματιά.

Ευάγγελος Παπαθανάσης
Διεύθυνση Υπηρεσιών